Francouzský prezident Nicolas Sarkozy vyzývá k návratu francouzských automobilek domů. To se nelíbí Čechům, proti je i Evropská unie. A francouzské automobilky zřejmě budou i nadále vyrábět své vozy také v zahraničí. Sarkozyho výzvu zatím žádná z nich nevyslyšela…
„Když se postaví továrna (koncernu) Renault v Indii, aby se auta značky Renault prodávala Indům, to je ospravedlnitelné. Ale aby se postavila továrna určitého výrobce, aniž bych citoval jeho jméno, v Česku a aby se prodávala její auta ve Francii, to už je neospravedlnitelné,“ prohlásil tento týden Sarkozy.
Aby automobilky, ale i další výrobce udržel doma nebo nalákal zpět, je ochoten snížit či zrušit určité daně, které zvyšují náklady na výrobu ve Francii. Jednou z těchto daní je například takzvaná podnikatelská daň, která existuje pouze ve Francii. Ta bude podle Sarkozyho zrušena v roce 2010.
Češi se o automobilky nebojí
Pokud by však výzvy k návratu do Francie vyslyšely automobilky působící v Česku, musely by zřejmě vrátit miliardy korun za investiční pobídky. Proto si ministr průmyslu a obchodu Martin Říman nemyslí, že by například automobilka PSA Peugeot Citroën přestěhovala svoji výrobu do Francie.
„Jsou to naštěstí soukromé firmy a budou se rozhodovat samy, ne podle názoru politiků,“ řekl včera Říman novinářům. Podobně to vidí i stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. „Myslím, že je to spíše politické prohlášení, které měli slyšet hlavně Francouzi,“ řekl.
Podle obou je odstěhování společného závodu TPCA z Kolína, který provozuje francouzská PSA Peugeot Citroën společně s japonskou Toyotou, nepravděpodobné. „Automobilka je smluvně svázána s českým státem,“ řekl Urban.
Sarkozyho výzvy se nelíbí ani ministrovi zahraničí Karlu Schwarzenbergovi. „Tyto firmy tady investovaly množství prostředků. Nemyslím si, že by nějaký rozumný šéf podniku ty peníze odepsal a začal vyrábět ve Francii,“ řekl včera novinářům.
Svolávání francouzských výrobců zpět ze zahraničí se nesetkalo s příznivým přijetím ani na půdě Evropské unie. „Vztyčování bariér uvnitř Evropy nemůže být cestou z této krize,“ uvedla včera na adresu Sarkozyho plánu eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová. Podle ní by obnova protekcionismu nebyla v zájmu Francie, francouzského automobilového průmyslu ani žádného členského státu.
„Jako premiér České republiky nerozumím argumentu, že je neospravedlnitelné, aby francouzské automobilky vyráběly auta pro francouzský trh v Česku,“ reagoval včera premiér Mirek Topolánek na Sarkozyho. Podle něj snahy využít finanční krize k zavádění těchto forem protekcionismu mohou zpomalit a ohrozit obnovu evropské ekonomiky.
„Francouzský prezident chce hájit zájmy své země, já jako český premiér a předseda Evropské rady budu hájit princip ,stejná pravidla pro všechny‘ a naplňovat tak jednu z přidaných hodnot našeho členství ve společném vnitřním trhu,“ dodal.
Výrobci zatím zůstávají
Francouzské automobilky se zatím z České republiky odejít nechystají. PSA Peugeot Citroën podle zdrojů agentury ČTK nemá v plánu stěhovat svůj závod z České republiky do Francie, kde sídlí její centrála. Firma prý neustoupí od expanze ve střední Evropě, a tedy od výroby jak v České republice, tak na Slovensku.
K odchodu z Česka se zatím nemá ani kolínská továrna TPCA. Podle serveru iHNed.cz však firma zcela neodmítá nepřímou výzvu Sarkozyho k přestěhování výroby minivozů z Česka do Francie. „TPCA počká na pozici obou mateřských firem, tedy nejen PSA Peugeot Citroën, ale i Toyoty Motor Corporation,“ uvedl výrobní ředitel TPCA Jiří Černý.
Pavla Kozáková, Lidové noviny